Türkiye'de oy kullanma
Yurtdışında yaşıyorum. Türkiye’de yapılacak seçimlerde nasıl oy kullanabilirim?
Yurtdışı seçmenler; Cumhurbaşkanlığı seçimi, Milletvekili genel seçimi ve halkoylamasında oy kullanabilirler. Yüksek Seçim Kurulu kararıyla, ülkeye ve seçime göre; sandıkta ve gümrükte oy kullanma yöntemleri uygulanabilecektir. Sandıkta oy kullanma yönteminin uygulanacağı ülkelerde ikamet eden vatandaşlarımız gümrük kapılarına gelmelerine gerek kalmadan bulundukları ülkede oylarını kullanabileceklerdir.
Yurtdışı seçmen kütüğüne nasıl kaydolabilirim?
Yurtdışı Seçmen Kütüğüne kayıtlı olup olmadığınızı, kayıtlı iseniz hangi dış temsilcilik bölgesinde kayıtlı olduğunuzu www.ysk.gov.tr adresinin “Yurt Dışı Seçmen Sorgulama” bölümünden sorgulayabilirsiniz. Sorgu sayfasında kayıtlı olmadığınız belirtiliyorsa ya da kayıtlı olduğunuz dış temsilcilik yanlışsa adres bilgilerinizi güncellemeniz gerekmektedir.
Adres bildirimi nasıl yapılır?
Yurtdışından adres bildirimlerinizi 2 yöntemden biriyle yapabilirsiniz.
1. Dış Temsilciliklerde;
Büyükelçiliklerimiz Konsolosluk Şubelerine ve Başkonsolosluklarımıza şahsen başvurarak adres beyan formu ile adresinizi güncelleyebilirsiniz.
2. Posta Yoluyla;
http://www.nvi.gov.tr/Hakkimizda/Projeler,Aks. html?pageindex=11 internet sitesi adresinden elde edebileceğiniz adres beyan formunu doldurarak kargo ya da iadeli taahhütlü mektup ile dış temsilciliğe, bulunduğu ülkede dış temsilcilik yoksa nüfus kaydınızın bulunduğu yerin nüfus müdürlüğüne bildirimde bulunabilirsiniz.

Ülkede dış temsilcilik yoksa nüfus kaydınızın bulunduğu yerin nüfus müdürlüğüne bildirimde bulunabilirsiniz.

Adres beyan formu ekine nüfus cüzdan fotokopisinin eklenmesi zorunludur.
• Zarf üzerindeki isimle adres beyan formundaki ismin aynı olmasına veya 18 yaşından büyük olan aile bireylerinden birine ait olmasına,
• Formun dolma kalem ya da tükenmez kalem ile doldurulmasına,
• Form üzerinde silinti ve kazıntı olmamasına dikkat edilmelidir.
Pasaport
e-pasaport (çipli pasaport) nedir?
e-Pasaport kimlik ve pasaport bilgilerinin yanı sıra içinde parmak izi, imza gibi biyometrik verilerin saklanabildiği çipli pasaportlardır.
Yeni aldığım e-pasaportuma eski pasaportumun geçerlilik süresi eklenecek mi?
Evet. Eski tip pasaportlar geçerlilik sürelerinin sonuna kadar kullanılabileceği gibi, e-Pasaport başvurusunda bulunmanız halinde, başvuru tarihi itibariyle geçerli olan süreleriniz e-Pasaportunuza harçsız olarak aktarılacaktır.
Eski pasaportumdaki geçerli vizeleri e-pasaport aldığımda da kullanabilecek miyim?
Evet. Süresi bitmemiş eski tip pasaportlar 24 Kasım 2015 tarihine kadar geçerliliğini sürdürmektedir.

Eski pasaportumdaki geçerli vizeleri e-Pasaport aldığımda da kullanabilecek miyim?

Genel olarak ifade etmek gerekirse, süresi dolmuş bir eski tip pasaportta bulunan geçerli bir vize, üzerine iptal damgası vs. basılarak geçersiz kılınmadığı müddetçe geçerlidir ve e-Pasaportla birlikte ibraz edilebilir.
Ancak, vize rejimleri ülkeden ülkeye değişmektedir. Bu nedenle, seyahatlerinizden önce vize konusunda ilgili ülke temsilciliklerine danışarak bilgi almanız en doğru yöntem olacaktır.

e-Pasaportumun süresini uzattırabilir miyim?

Hayır. e-Pasaportunuzun süresi dolduğu takdirde yeni bir e-Pasaport başvurusunda bulunmanız gerekmektedir.

e-Pasaport alırken eski pasaportum bana iade edilecek mi?

Evet. Eski pasaportunuz, Türk makamlarınca işlem yapılan sayfalarının bir kısmı usulüne uygun bir şekilde iptal edildikten sonra, tarafınıza iade edilecektir.

Yurt içinde de pasaportumu yeniletebilir miyim?

Evet. Yurtdışında yaşayan vatandaşlarımız yurt içinde de herhangi bir müracaat merkezinden pasaport başvurusu yapabilirler. Merkezlerin listesi www.e-pasaport.gov.tr internet sitesinde yer almaktadır.

Çifte vatandaşlığa sahibim, Türk pasaportu haricinde diğer pasaportumla giriş yapabilir miyim?

Evet yapabilirsiniz. Ancak, çifte vatandaşlığa sahipseniz ve yabancı pasaportunuz ile giriş yapacaksanız girişte T.C. Kimlik Numaranızı veya Mavi Kartınızı ibraz etmeniz vize sorunu yaşamanızı önleyecektir

Pasaportum yurt içinde kaybolur veya çalınırsa ne yapmalıyım?

Pasaportunuzun kaybolması halinde vakit geçirmeden emniyet müdürlüklerine veya en yakın karakola müracaat etmeniz gerekmektedir. Böylece kaybolan pasaportunuzun ilgisiz kişilerce kullanımının önüne geçilmesi amacıyla, sınır kapılarımızda bulunan bilgisayarlara kaydedilmesi sağlanacaktır. Aksi durumda, kötü niyetli kişilerce kullanılan pasaportun gerçek sahibi de adli işleme konu olacaktır

Ayrıntılı bilgiyi nereden alabilirim?

epasaport.egm.gov.tr internet sitesini ziyaret edebilir, burada “Bilgi Al” kısmındaki sıkça sorulan sorulara yanıt bulabilirsiniz.
Acil Pasaport Hattına 09:00/18:00 saatleri arasında +90 312 462 91 46 ve 47 no’lu telefonlardan ulaşabilirsiniz.
Ayrıca, Dışişleri Bakanlığı’na bağlı çağrı merkezinin 0090 312 292 29 29 numaralı telefonundan 7 gün 24 saat hizmet alabilirsiniz.
Gümrük
Yolcu Beraberi Eşya
Türkiye’ye giriş yaparken yanımda bulunabilecek eşyalar nelerdir?
Türkiye’ye girerken yanınızda ticari miktar ve mahiyette olmayan, kişisel ve ailevi kullanıma mahsus veya hediye edilmek üzere getirilen eşyayı bulundurabilirsiniz.
Yolcu beraberinde getirilen hediyelik eşyada muafiyet ne kadardır?
Muafiyet, her yolcu için toplam değeri 430 Avro’yu geçmeyen eşya için uygulanır. 15 yaşından küçük yolcular için bu miktar 150 Avro’dur. 430 Avro ile 1500 Avro arası değere sahip eşyalarda ise %18-20 arası değişen oranlarda bir defalık vergi uygulanmaktadır.
Beraberimde döviz, Türk parası veya ziynet eşyası getirmem/götürmem mümkün müdür?
İstediğiniz miktarda dövizi veya Türk parasını Türkiye’ye getirmeniz serbesttir.
Gümrük 11 Yurtdışına ise, 5.000 ABD Dolarına kadar döviz veya karşılığı Türk parasına kadar miktarı beraberinizde çıkarmak serbesttir. Bunu aşan miktarları çıkarmak içinse, yurtdışında yerleşik kişilerin, bu meblağı yurda girişlerinde beyan etmiş olmaları gerekmektedir.
Ayrıca, 15 bin ABD Dolarını aşmayan ziynet eşyasını yurda getirebilir veya yurt dışına çıkarabilirsiniz. Bunu aşan değerdeki ziynet eşyalarını, girişte beyan etmişseniz veya Türkiye’den satın aldığınızı belgelerseniz yurt dışına çıkarabilirsiniz.
Yanımda getirdiğim elektronik cihazlar için “bandrol ücreti” ödeyecek miyim?
Evet. Ticari ithalat maksadı dışında yurtdışından getirdiğiniz televizyon ve radyo için bir defaya mahsus olmak üzere “Bandrol ücreti” tahsil edilmektedir. Örneğin, televizyon ve radyo için alınan bandrol ücreti cihazın türüne göre 1 ile 21 Avro arasında değişmektedir.
İlaçlarımı yanımda getirmem mümkün müdür?
Türkiye’de kalınacak süre göz önünde bulundurularak makul miktardaki ilacın girişine izin verilmektedir. Seyahatiniz süresince ilaçları kullanmanız gerektiğine ilişkin doktor raporu, reçete gibi belgeleri de yanınızda bulundurmanız faydalı olacaktır.
Yurtdışından getirilen cihazımı Türkiye’de kullanabilir miyim?
Yurtdışından getirilen telefonlar 120 gün kayıt yaptırmadan kullanılabilmektedir. Cihazın 120 içinde kayıt edilmemesi durumunda iletişime kapatılmaktadır.
Kayıt yaptırma zorunluluğu bulunan cihazlar nelerdir?
IMEI bilgisine sahip cihazların tamamının kayıt altına alınması gerekmektedir. (cep telefonları, dizüstü bilgisayarlar)
Cihazımın IMEI numarasını bilmiyorum. Nasıl öğrenebilirim?
IMEI numarası cihazın *#06# tuşlarına basılmak sureti ile öğrenilebilmektedir.
Yurtdışından gelen cihazımı kayırt altına aldırmam için herhangi bir süre sınırı bulunmakta mıdır?
Yolcu beraberinde getirilen cihazların kayıt işlemleri 120 gün içerisinde yapılması gerekmektedir.
Kayıt işlemini nerelerde yaptırabilirim?
Yolcu beraberinde getirilen cihazın sahibi cihazının kayıt altına alınması için gerekli belgeleri tamamlayarak e-Devlet kapısı üzerinden başvurusunu yapar.
E-Devlet kapısından kendisi üzerine kayıt yapılmasına izin verilmeyen kişiler (Yabancı bireyler) aşağıda belirtilen işletmeci abone kayıt merkezlerine başvurur.
www.avea.com.tr
www.turkcell.com.tr
www.vodafone.com.tr
Yolcu Beraberi Taşıt
Türkiye’de aracımla ne kadar kalabilirim?
13 Ekim 2015 tarihli Resmi Gazete'de yayımlanan Bakanlar Kurulu kararına göre, Türkiye Gümrük Bölgesine getirilen kişisel kullanıma mahsus kara taşıtları 24 ay, binek ve yük hayvanları ile bu hayvanların çektikleri taşıtlar da 6 ay süre ile kullanılabilecek.
Türkiye’ye girişte emekli belgemi ibraz edemediğim için 180 gün süre verildi. Emeklilik belgemi temin ettim. Bana 360 günlük süreden kalan kısmı verilebilir mi?
Emekli belgenizi sonradan temin etmeniz halinde, en yakın Gümrük İdaresine başvurarak kalan sürenin verilmesini isteyebilirsiniz.
Türkiye’ye aracım ile giriş yaptım, aracımı Türkiye’de bırakarak yurtdışına geçici çıkabilir miyim?
Herhangi bir ülkede ikamet eden vatandaşlarımız, Türkiye’ye getirdikleri arabaları, kendileri uçakla ya da bir başka taşıtla geri dönseler bile, 2 yıla kadar Türkiye’de tutabilirler.
Türkiye’ye taşıtım ile giriş yaptım ve verilen süre bitmeden taşıtım ile yurtdışına çıktım. 185 gün yurtdışında bulunmadan yeniden taşıtla gelebilir miyim?
Türkiye’ye geçici giriş yapılarak sürenin tamamını kullanmadan yurtdışına çıkış yapmanız ve yeniden giriş yapmak istemeniz halinde kullanmadığınız kalan süreler verilerek taşıtınızın girişine izin verilir.
Yolcu beraberi taşıt konusunda detaylı ve güncel bilgiler için: http://ggm.gtb.gov.tr/sikca-sorulan-sorular/
Tax-Free İşlemleri(KDV İade)
Tax-free Uygulaması Nedir?
Türkiye’de ikamet etmeyen ve tax-free işlem yapılabilen mağazalarda satın aldığı eşyayı yurt dışına götüren Türk veya yabancı uyruklu alıcılar, KDV iadesi alabilmektedir.
Bu işlemlerde bir kıymet limiti bulunmakta mıdır?
Faturada gösterilen vergisiz bedel toplamının 100 TL’nin üstünde olması gerekir
Adres bildirimi nasıl yapılır?
Yurtdışından adres bildirimlerinizi 2 yöntemden biriyle yapabilirsiniz.
İzlenmesi gereken yol nedir?
Öncelikle alışveriş sırasında turistlerin (Türk vatandaşları ise ikamet tezkerelerini göstererek) tax-free faturası düzenlemesi gerekir. Bu fatura tax-free işlem yapılabilen mağazalarda bulunmaktadır.
Ardından satın alınan eşyanın 3 ay içinde yurt dışına çıkarılması, bu eşyanın Türk gümrük kapılarında görevli gümrük memurlarına gösterilerek ilgili fatura nüshalarının veya çekin onaylatılması, sonrasında ise onaylı fatura ile KDV iade noktalarına başvurulması gerekir.
Sağlık
Türkiye’de hastalanırsam sağlık yardımlarından faydalanabilir miyim?
Ülkemizin taraf olduğu Almanya, Hollanda, Belçika, Avusturya, Fransa, K.K.T.C., Makedonya, Romanya, Bosna Hersek, Çek Cumhuriyeti, Lüksemburg, Hırvatistan ve Sırbistan Sosyal Güvenlik Sözleşmeleri ülkemizde genel sağlık sigortası uygulamalarını kapsamaktadır. Buna göre, bu ülkelerde sağlık yardım hakkına sahip olan kişilerin Türkiye’de gerek geçici bulunmaları, gerek sürekli oturmaları durumunda sağlık yardımlarından yararlanma hakları bulunmaktadır
Sağlık yardımlarından yararlanabilmek için ne yapmam gerekir?
Kişinin kayıtlı olduğu sigorta kurumundan alacağı sağlık yardım hakkına sahip olduğunu gösterir formüleri, Türkiye’de bulunduğu yerdeki sosyal güvenlik il müdürlüğünde veya sosyal güvenlik merkezinde yer alan yurtdışı servislerine ibraz ederek karşılığında “sosyal güvenlik sözleşmelerine göre sağlık yardım hakkı belgesi” alması gerekmektedir. Bu belge ile kişi Türkiye’de bulunma nedenine bağlı olarak SGK ile anlaşması bulunan sağlık hizmet sunucularına başvurarak GSS kapsamında tıbben gerekli olan sağlık hizmetlerinden faydalanabilir (Almanya’dan gelenler için YUPASS kimlik kartı verilmektedir).
Yurtdışı sigortalısı sağlık yardımına hakkım olduğunu gösterir formüleri getirmeden sağlık yardımlarından yararlanabilir miyim?
Sözleşmesinde sağlık uygulamaları kapsama alınmış olan ülkelerden birinde sigortalı olup, sağlık yardım hakkını gösterir formüleri yanında getirmeyenler bağlı bulundukları sigorta kurumuna başvurarak veya bulundukları yerdeki sosyal güvenlik il müdürlüğü/sosyal güvenlik merkezi aracılığıyla ilgili kasadan söz konusu belgeyi temin ederek sağlık yardımlarından yararlanabilirler. Ayrıca kişi sağlık yardım bedelini doğrudan kendisi ödeyerek, bedelini bağlı bulunduğu sigorta kurumundan talep edebilir
Sosyal güvenlik sözleşmelerine göre sağlık yardım hakkı belgelerinin tatil yörelerindeki sosyal güvenlik merkezlerinde onaylatılması mümkün müdür?
Sosyal güvenlik sözleşmelerine göre sağlık yardım hakkı belgelerinin tatil yörelerindeki sosyal güvenlik merkezlerinde onaylatılması mümkün müdür?
Sosyal güvenlik sözleşmesinde sağlık yardımları kapsama alınmamış ülkelerden veya sözleşmesiz bir ülkeden geldim, sağlık yardımlarından faydalanabilir miyim?
Sosyal güvenlik sözleşmesinde sağlık yardımları kapsanmamış olan bir ülkede veya sözleşmesiz bir ülkede sigortalı olan bir kişinin Türkiye’de sağlık giderleri SGK tarafından karşılanmaz.
Genel Sağlık Sigortası
Yurtdışındaki Türk vatandaşları
GSS, adrese dayalı nüfus kayıt sistemi üzerinden yapılmaktadır. Bu nedenle, resmi adresi Türkiye’de görünmeyen Türk vatandaşları GSS kapsamına alınmazlar. Türkiye’de kullanabilecekleri bir sağlık güvencesi olmayan ve adresi yurtdışında görünen Türk vatandaşları, bu kapsama alınmak isterlerse, öncelikle Nüfus Müdürlüklerine başvurarak ikamet adreslerini Türkiye olarak güncellemeleri gerekmektedir. Daha sonra Sosyal Güvenlik Merkez ve Müdürlüklerine başvurarak bu haktan yararlanabilirler
Mavi Kart sahipleri
Mavi Kartlılar, Türk vatandaşları gibi doğrudan zorunlu sağlık sigortasına tabi tutulmamışlardır. Ülkemizde yaşayan Mavi Kart sahipleri, herhangi bir sağlık güvencesine sahip olmamaları halinde, Sosyal Güvenlik Merkez ve Müdürlüklerine başvurarak bu haktan yararlanabilirler.
GSS kapsamına girmek istemeyenler
Genel Sağlık Sigortası uygulamasında, sigorta primleri bir işveren tarafından ödenmeyenler, GSS primlerini kazanç oranına göre kendileri ödemek durumundadırlar. Yurtdışından sosyal güvencesi olduğu için ayrıca bir sağlık sigortasına ihtiyaç duymayan, ancak ikamet adresi Türkiye’de göründüğü için bu kapsama alınmış olanlar iki ayrı ülkede prim ödemek durumunda kalabilmektedirler. GSS’ye tabi tutulmuş olan, ancak bu kapsam dışında kalmak isteyenler, güncel ikamet bilgilerini yurtdışı olarak düzeltmeleri veya başka bir ülkenin sağlık sigortasına sahip olduklarını belgelemeleri halinde, kapsamdan çıkarılacaklardır. Ayrıntılı bilgi için; yurtdışında Çalışma ve Sosyal Güvenlik Müşavirlik ve Ataşelikleri, Türkiye’de ise Sosyal Güvenlik Merkezleri ve İl Müdürlüklerine müracaat edilebilir.
Emeklilik
Türkiye’de emekli olmak istiyorum. Bu konudaki hukukî düzenleme nasıldır?
22/05/1985 tarihinde 3201 sayılı “Yurtdışında Çalışan Türk Vatandaşlarının Yurtdışında Geçen Sürelerinin Sosyal Güvenlikleri Bakımından Değerlendirilmesi Hakkında Kanun” yürürlüğe girmiştir. Kanunla, Türk vatandaşlarının yurtdışında geçen sürelerinin borçlanma yoluyla sosyal güvenlikleri bakımından değerlendirilmesi amaçlanmıştır.
Yurtdışında geçen hangi süreler borçlandırılır?
3201 sayılı Kanuna göre borçlanma kapsamındaki süreler şunlardır:
Yurtdışında 18 yaşından sonra ve Türk vatandaşı iken geçen;
• Sigortalılık süreleri,
• Çalışmaların arasında ve sonunda her birinde en fazla bir yıla kadar geçen işsizlik süreleri,
• Ev kadını olarak geçen süreler.
Yurtdışında ev kadını olarak geçen süreleri borçlanabilir miyim?
Evli ya da bekar olmalarına bakılmaksızın kadınların yurtdışında ev kadını olarak geçen sürelerinin diledikleri kadarı borçlandırılır.
Borçlanmak için yurda dönüş şartı aranmakta mıdır?div>
Borçlanmak için ayrıca yurda dönüş şartı aranmadığından, yurtdışında iken borçlanma başvurusunda bulunanlar da borçlanma hakkından yararlanabilirler
Emeklilik aylığı bağlanması için aranan yurda kesin dönüş şartı ne demektir?
Kesin dönüş; aylık tahsis talebinde bulunanların yurtdışındaki çalışmalarının sona ermesini, ikamete dayalı bir sosyal sigorta ya da sosyal yardım ödeneği almamalarını ifade eder.
Çifte vatandaşlığa sahip olanlar bu haktan yararlanabilir mi?
Türk vatandaşlığı ile birlikte yabancı ülke vatandaşlığı devam edenler (çifte vatandaşlar), 3201 Sayılı Kanun’dan yararlanabilirler.
Ayrıntılı bilgiyi nereden alabilirim?div>
Yurtdışından adres bildirimlerinizi 2 yöntemden biriyle yapabilirsiniz.
Adres bildirimi nasıl yapılır?
Dış temsilciliklerimizdeki Çalışma ve Sosyal Güvenlik Müşavirlik ve Ataşelikleri veya
Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı Dış İlişkiler ve Yurtdışı İşçi Hizmetleri
Genel Müdürlüğü Yurt-Danış Bürosu
İnönü Bulvarı No:42, C Blok 7.Kat
06100 Emek-Ankara
E-mail: diyih@csgb.gov.tr
Alo 170 (Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı İletişim Merkezi)
veya
Sosyal Güvenlik Kurumu Başkanlığı
Emeklilik Hizmetleri Genel Müdürlüğü
Yurtdışı Hizmetler Daire Başkanlığı
Mithatpaşa Cad. No:7 06437 Sıhhiye-Ankara
Telefon: (0090 312) 444 32 01 (Alo Yurtdanış Bilgi Hattı)
e-Posta: yurtdisi@sgk.gov.tr
Eğitim ve Gençlik
İlk ve Orta Öğretim
Yurtdışında bir ilköğretim veya ortaöğretim kurumunda okurken Türkiye’deki bir okula geçmek için ne yapılmalıdır?
Millî Eğitim Bakanlığı’na bağlı ilkokul, ortaokul, lise ve dengi okullarda okuyabilmek için öncelikle yurtdışında alınmış olan diploma ve karnelerin denkliğinin yapılması gereklidir.
Bu seviyedeki denklik işlemleri yurt içinde İl Milli Eğitim Müdürlüklerince, yurtdışında ise Eğitim Müşavirlikleri ve Eğitim Ataşeliklerince yapılır.
Ayrıntılı bilgi için:
MEB Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı:
http://ttkb.meb.gov.tr
İl Millî Eğitim Müdürlükleri:
http://www.meb.gov.tr/baglantilar/mem/
Eğitim Müşavirlikleri/Ataşelikleri: http://abdigm.meb.gov.tr
Türkiye’de imam-hatip lisesinde okumak için ne yapmalıyım?
Yurtdışında, Türkiye’deki 8. sınıf dengi okulda okuyan ya da son 2 yıl içinde okumuş olanlar, 18 yaşından küçük iseler, Türkiye’deki imam-hatip liselerinde veya Anadolu imam-hatip liselerinde okumak için başvurabilirler.
Ayrıntılı bilgi Milli Eğitim Bakanlığı Din Öğretimi Genel Müdürlüğü’nden alınabilir.
Tel: 0090 312 413 35 08 ya da 0090 312 413 35 38
E-posta: dogm@meb.gov.tr
Gençlik Merkezleri
Gençlik ve Spor Bakanlığınca organize edilen Gençlik Merkezleri nedir, nasıl yararlanabilirim?
Gençlik Merkezleri, gençlerin gelişimlerine katkıda bulunmak amacıyla çeşitli faaliyetlerin düzenlendiği merkezlerdir. Bu merkezlerde birçok alanda kurs ve seminerler verilmekte, gezi ve kamp programları düzenlenmektedir. 7-29 yaş arası herkes bu faaliyetlerden ücretsiz yararlanabilir.
Ayrıntılı bilgi için:
genclikmerkezi.gsb.gov.tr veya 0090 312 596 60 00
Üniversite Eğitimi
Yurtdışındaki vatandaşlarımız, Türkiye üniversitelerinde öğrenim görebilir mi?
Yurtdışındaki vatandaşlarımız Türkiye’deki üniversitelerde şu yollarla öğrenim görebilir:
a) Üniversitelerin yurt dışından öğrenci kabul kontenjanlarına başvurabilir veya
b) ÖSYM tarafından düzenlenen üniversiteye giriş sınavlarına(YGS-LYS) başvurabilirler
Konuyla ilgili ayrıntılı bilgi www.osym.gov.tr ve www.yok.gov.tr adreslerinden alınabilir
Yurtdışında yükseköğrenim görmekteyim, Türkiye’den burs alabilir miyim?
Kredi ve Yurtlar Kurumu yurt dışında yükseköğrenim gören öğrencilere burs / öğrenim kredisi vermektedir.
Ayrıntılı bilgiye http://www.kyk.gov.tr adresinden ulaşılabilir.
Yükseköğretim diplomalarının denkliği ne demektir?
Denklik, yurtdışında bir yükseköğretim kurumundan alınan önlisans, lisans ve yüksek lisans diplomanın Türkiye’deki yükseköğretim kurumlarınca verilen aynı seviyedeki diplomalara eşdeğer olduğunun tespit edilmesini ifade eder. Denklik Belgesi, denkliği talep edilen diplomanın Türkiye’de hangi alan ve düzeyde tanındığını gösterir belgedir.
Yükseköğretim diplomalarının denkliği nasıl yapılır?
Denklik başvurusu, kısa adı YÖK olan Yükseköğretim Kurumu Başkanlığı’na yapılır. Denklik Birimi tarafından Eğitim, Gençlik 29 belirlenen esaslar çerçevesinde olduğu tespit edilen diplomalara denklikleri hemen verilir. Derslerinde eksiklik tespit edilenlere, Türkiye’deki bir üniversitede “tamamlama eğitimi alma” fırsatı sunulur.
Diploma denklik başvurusu şartları için ayrıntılı bilgi www.yok.gov.tr/web/denklikbirimi adresinden alınabilir
Uluslararası İlahiyat Programı
Uluslararası İlahiyat Programı nedir?
Diyanet İşleri Başkanlığı koordinesinde yürütülen bu program, vatandaşlarımızın yaşadığı bölgelerde lise öğrenimini tamamlayan öğrencilerin, Türkiye’deki ilahiyat fakültelerinde lisans düzeyinde dini yükseköğrenim görmelerini amaçlamaktadır. Beş yıl olarak öngörülen program kapsamında, iaşe, konaklama ve bir kısım eğitim giderleri karşılanmaktadır.
Kimler başvurabilir?
• Avrupa ülkelerinden birinde lise mezunu ya da lise son sınıf öğrencisi olmak (diplomanın Türkiye’deki lise diplomasına denk olması gerekir).
• Bulunduğu ülkenin vatandaşlığına sahip olmak veya çifte vatandaş olmak.
• 25 yaşından küçük olmak.
Ayrıntılı bilgiyi nereden alabilirim?
• Din Hizmetleri Müşavirlik ve Ataşelikleri
• Diyanet İşleri Başkanlığı Dış İlişkiler Genel Müdürlüğü
0090 312 295 75 63/64/69 ve uip.diyanetvakfi.org.tr
• www.diyanet.gov.tr yurtdisiegitim@diyanet.gov.tr
Askerlik
Yurtdışında yaşayan bir Türk vatandaşıyım, askerlik görevimi nasıl yapacağım?
Yurtdışındaysanız ve gerekli koşulları sağlıyorsanız, kanunla belirlenmiş bir bedelle askerlik hizmetini 21 günlük temel eğitimi yapmadan yerine getirmiş sayılma imkânınız var.
Çifte vatandaşlığa sahip olanlar bu haktan yararlanabilir mi?
Türk vatandaşlığı ile birlikte yabancı ülke vatandaşlığı devam edenler (çifte vatandaşlar), 3201 Sayılı Kanun’dan yararlanabilirler.
 Dövizle askerlik bedeli ne kadardır?
Dövizle askerlik bedeli 1.000 Avro veya karşılığı yabancı ülke parasıdır. 38 yaş ve altı kişiler toplam bedeli 38 yaşını doldurdukları yılın 31 Aralık tarihine kadar ödemeli ve başvuru işlemlerini tamamlamalıdır. 39 yaş ve üstü bu bedeli başvuru sırasında peşin ödemelidir.
Askerlik hizmetini ertelemek mümkün müdür?
Evet, 20 yaşından 38 yaşına kadar mümkündür. Yurtdışında işçi, işveren veya gemi adamı statüsünde bulunan vatandaşlarımızın son yoklama, celp ve sevk gibi her türlü askerlik işlemi, askerlik çağına girdikleri 20 yaşından 38 yaşına kadar, eğitim ve iş yaşamlarını aksatmamak için ertelenebilmektedir.
Konuyla ilgili detaylı bilgiyi nereden alabilirim?
www.asal.msb.gov.tr internet sitesinde Sıkça Sorulan Sorular > Er İşlemleri Hakkında adlı bölümü ziyaret edebilir veya 0090 312 402 34 16 – 17 – 47 numaralı telefonları arayabilirsiniz.
Vergi
Vergi ile ilgili işlemlerde hangi numara kullanılır?
Bu tür işlemler için; Türk vatandaşı gerçek kişi T.C. kimlik numarasını, yabancı kimlik numarası bulunan yabancı uyruklu gerçek kişi ise ikamet tezkeresi veya yetkili makamlardan alacakları yazılarda belirtilen yabancı kimlik numarasını kullanır. Yabancı kimlik numarası olmayan yabancı uyruklu gerçek kişiler ise vergi dairelerinden alacakları vergi kimlik numaralarını kullanır
s
Çifte vergilendirmeyi önleme anlaşması benim için neyi ifade eder?
Bu anlaşmalarla, kişinin ikamet ettiği ülkeden farklı bir ülkede elde ettiği bir gelirin vergileme hakkı, ya bir ülkeye verilir ya da vergileme hakları ülkeler arasında paylaşılır, böylece çifte vergilendirme önlenir. Örneğin, Hollanda ile yapılan anlaşmaya göre, bu ülkede yaşayan bir Türk vatandaşının Türkiye’deki gayrimenkulünden elde ettiği kira geliri Türkiye’de vergilendirilecek, Hollanda’da ise vergi matrahına dâhil edilerek Türkiye’de ödenen vergi muafiyete tabi tutulacaktır.
Türkiye’de dairem (konut) var, kira geliri elde ediyorum, hangi hallerde beyanname veririm?
2015 yılında sadece konut kira geliri elde edenlerin toplam kira geliri, 2015 yılı için istisna tutarı olan 3.600 TL’yi aşarsa gelir vergisi beyannamesi verilir. Toplam miktar bunun altında kalırsa beyanname vermeye gerek yoktur.
Örnek: 2015 takvim yılında elde edilen toplam 6.000 TL’lik konut kira geliri için beyanname verilirken, bundan 3.600 TL istisna tutarı, giderler ve diğer indirimler düşülür ve kalan tutar üzerinden vergi ödenir
Beyanname ne zaman verilir?
Beyanname, kira gelirinin elde edildiği yılı takip eden yılın 1-25 Mart tarihleri arasında verilir.
Kira geliri elde edildiği halde beyanname verilmez veya eksik beyan edilirse ne olur?
Kira gelirinin beyan edilmediğinin veya eksik beyan edildiğinin vergi dairesince tespit edilmesi halinde, vergi dairesi tarafından cezalı işlem yapılır.
Beyanname hangi vergi dairesine verilir?
Beyanname, mükellefin bağlı olduğu vergi dairesine verilir. Yurtdışında ikamet eden vatandaşlarımız ise Türkiye’de elde ettikleri kira gelirini, konut ya da işyerinin bulunduğu yerin vergi dairesine verirler
Yurtdışında yaşıyorum. Kira gelirimin beyannamesini nasıl verebilirim?
Gayrimenkul Sermaye İradı (GMSİ) beyannamesi vergi dairesine giderek verilebileceği gibi, www.gib.gov.tr ana sayfasında içinde yer alan “Önceden hazırlanmış Kira Beyanname Sistemi” üzerinden de verilebilir.
Bu sistemden, Türkiye’deki bir vergi dairesinde henüz mükellefiyet kaydı bulunmayanlar da yararlanabilirler. Yurtdışında yaşayan vatandaşlar, kira gelirlerinin beyanına ilişkin ayrıntılı bilgi edinmek için internet sayfasında “Formlar ve Yayınlar” bölümünde bulunan;
• Kira Geliri Elde Edenler İçin Beyanname Düzenleme Rehberi,
• Dar Mükellefler (Türkiye’de Yerleşmiş Olmayan Yabancı Ülke Vatandaşları ile Yurtdışında Yerleşik Türk Vatandaşları) İçin Kira Geliri Rehberi
• Gayrimenkullerin Elden Çıkarılmasında Vergisel Yükümlülükler Rehberlerinden yararlanabilirler.
Kira ödemeleri ve tahsilatları; konutlarda kira tutarının aylık 500 TL ve üzeri olması halinde, işyeri kiralarında ise tutar ne olursa olsun mutlaka banka veya PTT’den yatırılma zorunluluğu getirilmiştir.
Vergi borcum olup olmadığını internet üzerinden öğrenebilir miyim?
Vatandaşlarımız T.C. kimlik bilgilerini kullanarak, (trafik para cezası, idari para cezası, yargı harcı gibi) vergi dairelerine intikal etmiş olan bütün borçlarını www.gib.gov.tr adresinde bulunan “Borç Bilgilendirme Servisi” bölümünden ya da e-devlet sayfasından öğrenebilir.
Mali ve vergisel konular ile ilgili bilgilere daha ayrıntılı nasıl ulaşabilirim?
Bu bilgilere Gelir İdaresi Başkanlığı’nın www.gib.gov.tr internet sayfası aracılığıyla ulaşmak mümkündür. Burada, vergi kimlik numarası sorgulama, e-vergi levhası sorgulama, dilekçe sorgulama, motorlu taşıt işlemleri (motorlu taşıtlar vergisi hesaplama, kredi kartı ile ödeme, ödeme bilgisi sorgulama) bilgilerine ulaşılabilir. Ayrıca, elde edilen kira gelirine ilişkin olarak ödenecek gelir vergisi, “Hesaplamalar” bölümünde Gayrimenkul Sermaye İradı (GMSİ) bölümünden yararlanılarak hesaplanabilmektedir.
Vergisel konularla ilgili herhangi bir çağrı merkezi var mıdır?
Bu konuda Gelir İdaresi Başkanlığı Mükellef Hizmetleri Daire Başkanlığına bağlı Vergi İletişim Merkezi (VİMER) hizmet vermektedir. (0090) 444 0 189 numaradan ulaşabileceğiniz merkezde hizmet saatleri hafta içi 09:00- 19:00’dur
Tapu İşlemleri
Çevre, Şehircilik, Tapu ve Kentsel Dönüşüm ile ilgili sorularım için nasıl bilgi alabilirim?
Alo 181 no’lu çağrı merkezinden veya www.tkgm.gov.tr internet adresinden bilgi alınabilir. Ayrıca, e-devlet şifresine sahip olunması halinde www.turkiye.gov.tr adresinden kişisel taşınmaz bilgilerinin öğrenilmesi mümkündür.
Tapu işlemlerim için tapu müdürlüğüne gitmeden randevu almam mümkün müdür?
Türk vatandaşlığı ile birlikte yabancı ülke vatandaşlığı devam edenler (çifte vatandaşlar), 3201 Sayılı Kanun’dan https://randevu.tkgm.gov.tr/ adresinden, müdürlüğe gitmeksizin randevu alınabilir.
Tapu işlemlerim için taşınmazın bulunduğu yerdeki tapu müdürlüğüne gitmem gerekli midir?
Taşınmazın bulunduğu yerdeki tapu müdürlüğüne gitmeden diğer tapu müdürlüklerinde uzaktan işlem yapılabilmektedir.
Nüfus, Adalet, Seçimler
Doğum İşlemleri
Yeni doğan çocuğumun bildirimi nereye ve ne kadar süre içinde yapılmalıdır?
Her doğum olayının, doğumun olduğu tarihten başlayarak yurt içinde 30 gün içinde her hangi bir nüfus müdürlüğüne, yurt dışında ise 60 gün içinde başkonsolosluklara bildirilmesi zorunludur
Yurtdışında doğan çocuğun nüfus kütüğüne kaydını (doğum bildirimini) kimler yapabilir?
Doğumları ana, baba, vasi veya kayyım, bunların bulunmaması halindeyse çocuğun büyükanne, büyükbaba ve ergin kardeşleri ya da çocuğu yanında bulunduranlar bildirebilirler.
Yurtdışındaki doğum bildirimlerinde hangi belgeler gerekir?
Çocuğun baba ve anasının nüfus cüzdanı ile doğuma ait resmi belge veya rapor gerekir
Yurtdışında doğan çocuğumu Türkiye’de kayıt ettirebilir miyim?
Doğumla ilgili resmi belge veya raporun aslı ve tercüme edilmiş örneği ile bulunulan yerdeki nüfus müdürlüğüne başvurulması gerekir.
Yurtdışında doğan çocuk için posta yoluyla bildirimde bulunulabilir mi?
Şu belgelerin dış temsilciliğe gönderilmesiyle doğum bildirimi yapılabilir: Doğuma ait resmi belge veya rapor, çocuğa konulan adın yer aldığı dilekçe, ana veya babanın kimlik bilgileri ile nüfusta kayıtlı oldukları gösteren belgeler
Yabancı ülkede doğum olması durumunda doğum yeri olarak neresi yazılır?
Yurtdışında doğanların, doğdukları yer adı ile birlikte ülke adı yazılır.
Evlilik İşlemleri
Yabancı uyruklu kişi ile Türkiye’de evlenmek için nereye başvurmak gerekir?
İl veya ilçe belediye evlendirme memurluğuna ya da o yerin ilçe nüfus müdürlüğüne müracaat edilebilir.
Yabancı uyruklu bir kişi ile Türkiye’de evlenmek için gerekli belgeler nelerdir?
1. Son altı ay içinde düzenlemiş “Evlenme Ehliyet Belgesi” (Yabancı vatandaşın ülkesinin makamlarından alınır, kişinin evlenmesinde sakınca olmadığını ve bekâr, boşanmış, dul” gibi medeni durumunu gösterir. Örnek: Almanya’da Standesamt’tan “Internationale Ehefaehigkeitszeugnis”),
2. İki örnek olarak düzenlenen evlenme beyannamesi,
3. Pasaport veya fotoğraflı kimlik örneği Nüfus
4. Nüfus kayıt örneği
5. Sağlık raporu/resmi sağlık kurulu raporu,
6. Rıza belgesi,
7. Vesikalık fotoğraf.
Yurtdışında yerel makamlarda yabancı veya Türk ile evlendiğim zaman, Türkiye’deki kayıtlarıma tescili (evlenme bildirimi) için ne yapmam gerekir?
Bunun için eşlerden biri, evlenmeyi yapan yabancı makamdan alınmış belgeyi o yerdeki dış temsilciliğe vermeli veya göndermelidir.
Yurtdışında yabancı uyruklu birisi ile evleneceğim, benden “evlenme ehliyet belgesi” isteniyor. Nasıl alabilirim?
Yabancı uyruklu kişinin kimlik bilgilerini içeren resmi ve güncel bir belgenin gösterilmesiyle nüfus müdürlüğünden veya dış temsilciliğimizden alınabilir. Bu belge altı ay geçerlidir.
Boşanma İşlemleri
Yurtdışında boşandım nüfusa tescil ettirmek için ne yapmam gerekir?
Yurtdışında yabancı makamlardan alınan boşanma kararının, 5718 sayılı Milletlerarası Özel Hukuk ve Usul Hukuku Hakkında Kanunun 50’nci maddesi gereğince, yetkili Türk mahkemelerinde tanıma ve tenfizinin yaptırılması gerekmektedir.
Tenfiz davası açmak için gerekli şartlar ve işlemler nelerdir?
• Verilen boşanma kararının kesinleşmiş olması gerekir.
• Yetkili mahkemeden Apostil alınması gerekir.
• Kesinleşme şerhini içeren ve üzerinde Apostil kaydı bulunan gerekçeli boşanma kararının, yetkili Başkonsolosluklarca veya Türkiye’de noterlikçe tanınan yetkili tercümanlarca Türkçe çevirisinin yapılarak onaylanmış olması gerekir.
Ölüm İşlemleri
Yurtdışındaki ölüm nüfus kayıtlarına nasıl tescil edilir?
Vefat eden kişinin yerel makamlardan alınan ölüm belgesi, yakınları tarafından vefat tarihini izleyen 30 gün içerisinde ilgili Türk temsilciliğine elden veya posta yolu ile ulaştırılmalıdır.
Yurtdışındaki ölümü Türkiye’de nasıl bildiririm?
Ölüm olayı, herhangi bir nedenle dış temsilciliğe bildirilemediği takdirde, usulüne göre onaylanan belgenin tercümesi yapılması halinde müracaat edilen nüfus müdürlüğünce ölüm tutanağı düzenlenir.
Cenazenin Türkiye’ye nakli isteniyorsa hangi belgelerin sunulması gerekir?
• Bulunulan yerin nüfus idaresinden çok dilli ölüm ilmuhaberi,
• Ölen kişinin pasaport ve nüfus cüzdanı,
• Ölümü tespit eden doktor tarafından düzenlenen ölüm belgesi,
• Bulunulan yerin nüfus idaresi tarafından düzenlenen cenaze nakil izni belgesi.
Cenaze nakilleri, Cenaze Yardımlaşma Fonları veya bu işi yapan firmalar aracılığıyla yapılabilmektedir.
Türk vatandaşlığından ayrılmış kişiler ölümleri halinde Türkiye’de defnedilebilirler mi?
Evet, yurtdışında vefat eden Türk vatandaşı veya eski Türk vatandaşı Türkiye’de defnedilebilir.
Adli Sicil Belgesi
Adli sicil belgemi nereden ve nasıl alabilirim?
Adalet Bakanlığı uhdesinde olan bu konuda, adli sicil belgesini, yurtdışında konsolosluklardan, yurt içinde ise Cumhuriyet Başsavcılıklarında bulunan adli sicil birimlerinden veya Adli Sicil ve İstatistik Genel Müdürlüğü’nden alabilirsiniz. Bu belgeyi, kimliğinizle birlikte şahsen müracaat ederek veya vekâletnamesinde açıkça belirtilmek koşuluyla vekiliniz aracılığıyla temin edebilirsiniz. Ayrıca Adli Sicil Belgesi internette e-Devlet Kapısı’ndan da alınabilmektedir. Oluşan barkodlu bu belgenin resmi geçerliliği bulunmaktadır
Yabancı dilde adli sicil belgesini nereden alabilirim?
Üç yabancı dilde (Almanca-İngilizce-Fransızca) tercümesi yapılmış adli sicil belgesini yurtdışında en yakın elçilik veya konsolosluklardan, yurt içinde ise Adli Sicil ve İstatistik Genel Müdürlüğü’nden alabilirsiniz.
Türkiye’de hakkımdaki dava veya icra işlemlerini yurtdışından takip edebilir miyim?
Türk cep telefonu hatlarından birine abone olan vatandaşlarımız, Ulusal Yargı Ağı Bilişim Sistemi (UYAP)’tan faydalanabilir. Bu sistemde, kişi hakkında dava açılması, icra takibi başlatılması, duruşma tarihi gibi bilgileri adliyeye gitmeden öğrenilebilir. Ayrıntılı bilgi www.sms.uyap.gov.tr adresinden alınabilir.
Mavi Kart
Mavi Kart nedir?
Mavi Kart, doğumla Türk vatandaşı olup da çıkma izni almak suretiyle Türk vatandaşlığını kaybedenlere ve bunların 5901 sayılı Türk Vatandaşlığı Kanununun 28 inci maddesinde belirtilen altsoylarına verilen ve söz konusu maddede belirtilen haklardan faydalanabileceklerini gösteren belgedir
Mavi Kart’ı nereden ve nasıl alabilirim?
Mavi Kart, yurtdışında dış temsilcilikler, yurt içinde ilçe nüfus müdürlükleri tarafından düzenlenir. Mavi Kart almak için; iki adet fotoğraf ve yabancı devlet vatandaşı olduğunu gösteren kimlik belgesi veya pasaport ile müracaat etmek yeterlidir.
Türk vatandaşlığından çıktıktan sonra nüfus olaylarımdaki değişiklikleri bildirmeli miyim?
Mavi Kartlılar, evlenme, boşanma, soyadı değişikliği gibi nüfus olaylarını belgeleriyle bildirmekle yükümlüdürler. Böylece, değişikliklerin Mavi Kartlılar Kütüğüne işlenmesi ve diğer kurumlarda görünmesi sağlanır.